Ett nytt bud har lagts från Spykers håll efter att GM aviserat nedläggningen av Saab.
Enligt SvD är den skadskjutne ryssen och hans son ute ur bilden, och nu tags dessa uppgifter som ett tecken på att den lilla sportbilstillverkaren återigen skulle kunna bli aktuell som förvaltare av Saab.
Dessutom har enligt GM fler intressenter hört av sig så här i det skälvande dödsögonblicket.
En kvalificerad gissning är att det är nyanlända gamar, vilka väntat ute i kulisserna, och som nu vill rycka och slita i likets kroppsdelar för att där taga till vara vad som kan befinnas ätbart.
Tydligen är det så när ett bilföretag dödförklaras, att det som ett brev på posten dyker upp mindre seriösa kandidater vilka vädrar affärsmöjligheter.
Saab befinner sig på månglarnas hästmarknad och nu har äntligen limkokarna anlänt.
Beträffande Spykers senaste bud skriver SvD att GM givit hopp genom att meddela:
"Vi har hela tiden sagt att vi är öppna för nya bud, och det här är ett nytt bud".
Detta kanske inte är helt med sanningen överensstämmande i och med att samma GM meddelat att nedläggningen av Saab står fast.
Det är verkligen synd om de anställda vid Saab .
Och när det dessutom verkar som om Maud Olofsson och regeringen inte lyckats bidra med något väsentligt, som till exempel att förhandla fram några slags löften om ersättningstillverkning, då är det riktigt illa.
Männen och kvinnorna i sveriges mest kompetenta regering någonsin har visat sig vara lika vitala som övermogna tomater i en försummad grönsaksdisk.
Regeringens attityd är sådan, att eftersom Saab inte lyckats tillverka bilar som formmässigt tillfredsställer kunden får de skylla sig själva.
Av varumärkeshantering förstår Olofsson intet.
Dessutom begriper hon än mindre när hon påstår att Saab gått i förlust i så och så många år.
Detta är naturligtvis sant beroende på hur man tolkar sanningen.
Frågar man sig i stället hur mycket GM tjänat på den sammanlagda kapaciteten av kunnande faller saken genast i ett annat ljus.
Men Olofsson ser endast, precis som den övriga regeringen människor som produkter emedan GM de facto har förvaltat ett kapital bestående av tekniska innovatörer, dugliga medarbetare på golvet och gammalt hederligt svenskt ingeniörsskap.
Saab hade dragits med förluster sedan länge redan när GM köpte det.
Det hindrade dem dock inte från att driva företaget vidare i många år.
Det verkar dessutom inte som om någon har funderat på hur förlusterna räknats fram?
Av praktiska skäl kan det vara så att GM genom åren tagit ut vinst från Saab för att lägga på något annat av sina märken.
I sluträkningen syns då bara en förlust för företaget vars marginal det knaprats på.
Nu är GM av inrikespolitiska skäl pressade att lägga ned olönsamma företag och eftersom man redan har applicerat Saabs kunnande på sina övriga bilmärken (till exempel säkerhet och teknik) kan man med gott samvete lägga ned märket genom att hänvisa till det som varandes det mest krävande.
Men det innebär inte att Saab någonsin skulle ha varit dödsdömt om inte finanskrisen slagit till.
I själva verket var det tänkt att Saab skulle gå med vinst 2010.
Spyker med sina oljemiljarder befinner sig däremot i läget att de vill växa och för det behöver de samma tekniska kompetens som GM en gång så girigt sträckte sig efter.
Min gissning är att GM aldrig kommer att släppa till det oavsett vad SvD skriver.
Så, sorry alla Saab anställda.
Det bästa vore om svenska intressen kunde köpa loss själva varumärket.
Sedan kunde Saab kanske resa sig som ett slags fågel Fenix i andra sammanhang.
Det finns till exempel en norsk elbilstillverkare som åtminstone tidigare visat intresse för kapaciteten och hjärnorna i Trollhättan.
På något sätt löser det sig.
Det måste det göra.
SvD
No comments:
Post a Comment