Den lilla sportbilen Lotus Evora E 414 Hybrid som drivs av en kombination av bensin och eldrift kompenseras med sin tysthet av förprogrammerade motorljud och kan därmed fås att låta som både en V6 eller V12 motor.
Den kan dessutom frambringa ett "futuristiskt" ljud och därmed torde alla smakriktningar vara uppfyllda.
Anledningen till att man låter bilen väsnas är att det är fullständigt livsfarligt med elbilar i trafiken.
Människor är helt enkelt inte vana vid andra ljudlösa fordon än cyklar och risken att i egna tankar trampa ut i vägen samtidigt som ett tyst elfordon rundar gathörnet är uppenbar.
Man kan skratta åt det.
För tanken på fullvuxna män (eller kvinnor) som kommer framrusande i förvuxna leksaksbilar och låter som en Maserati är onekligen rätt lustig.
Det är på något vis en vidareutveckling av "plattersmällan" de hade på sina cyklar som småttingar och antagligen är det som jag alltid har hävdat att vi blir barnsligare och barnsligare med åren.
Några som inte skrattar är dock synskadade och rörelsehindrade.
För dem är motorljudet nog så viktigt som en markör för när det är lämpligt att ge sig över vägen.
Man kan tycka att det vore väldigt lugnt och skönt med ljudlösa samhällen och så är det naturligtvis.
Samtidigt är det något som är tråkigt och trist med elbilar.
För oss som verkligen uppskattar att köra bilar vilka verkligen är bilar ter sig utvecklingen något enahanda.
Vad går till exempel egentligen upp mot en riktigt klassisk amerikanare när det gäller den totala känslan av frihet och gaspålägg?
Det spelar ingen roll om de egentligen är rätt dröniga jämfört med moderna bilar och inte så lite otidsenliga.
Dinosaurier och miljöbovar.
Men känslan av att köra bil kan aldrig ersättas av något elektroniskt "futuristiskt" motorljud och ett fordon fullastat med batterier.
Dessutom är jag lite skeptisk till det där eldrivna.
Batterier har en tendens till att ladda ur när man behöver dem som mest.
Med bensin vet man i alla fall vad man har i tanken.
Kanske blir det så i framtiden som det var i tidernas begynnelse då när bilismen var något nytt och man bara kunde köpa bensin på apotek?
Miljön kräver att vi byter drivmedel samtidigt som inte minst Dieselbilar blir allt mer effektiva i sin förbränning.
Jag tvivlar på att just elbilar är vad som tillhör framtiden.
Dessutom fasar jag för elpriserna när makten över transporter sätts i händerna på elbolagen.
De har ju hittills inte visat sig verka för det allmännas bästa när de fyller sina fickor med dina och mina surt förvärvade pengar.
Näe.
Det må vara en cool liten bil den där Lotusen.
Ändå är den inte något annat än en leksak.
Det enda som fattas är antennen på taket så att man kan fjärrstyra den.
Och att låta "brum-brum" på artificiell väg är väl den yttersta förolämpningen mot bilåkande för nöjes skull.
Hur skall det gå för biltidningar som "Teknikens värld" i framtiden?
Det kan inte vara roligt när man får skriva om en liten elmotor vid varje hjul på bilen.
Eller vilken bil som har häftigast förprogrammerat motorljud?
Bilen utvecklas till att bli enbart ett färdmedel i framtiden.
Alla jämförelser blir snarlika och ingen kommer längre att minnas tiden då en bil innebar något helt annat.
Är det bara jag som tycker att samhället blir alltmer själlöst?
Att vi förlorar någonting på vägen mot det allt mer effektiva och att vi numera är helt i händerna på en lobby som inte nödvändigtvis ser miljön som främsta argument för elbilens framfart - med eller utan motorljud?
DN
2 comments:
Nädå, vi är minst två som hor noterat att det blir alltmer likriktat, numera måste man titta på skylten i rumpan på bilarna för att se vad f-n det är. Boring.
Tacka vet jag nåt sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=Nx1Ij_INOWM
Fel kaross, men sången är det definitivt inget fel på:
http://www.youtube.com/watch?v=if2j6yqZg0Q
Post a Comment