Tuesday, May 25, 2010

Nu bryter de mot grundlagen också

Justitieminister Beatrice Ask vill driva igenom ett väldigt kontroversiellt lagförslag
Hon vill hindra insynen på folks konton genom att stoppa kreditupplysningar.
Klockan 11 i dag samlades ledamöterna för att ta ställning till förslaget

Journalisterna är inte glada över över förslaget och de lär nog bli heligt förbannade om det går igenom. (viket det antagligen gör.)

Lagen är tänkt att få kraft den första augusti och den kommer att göra jobbet bra mycket svårare för de som tänkt sig att granska politiker och andra skurkar.

Men det är klart, Folkpartiet har kanske kvar sin gamla spionutrustning så de lär väl åtminstone kunna granska de rödgröna om de inte hamnar i finkan på grund av att polisen kommer på dem.

Det är möjligt att moderaterna försöker skydda sig mot nyfikna journalister som kan ställa till så mycket besvär före valet.
Janne Josefsson kommer att klättra på väggarna om lagen går igenom.

Men Asken har faktiskt en poäng där.
Kreditupplysningslagen är ett rent snokande i andras privatliv
Och den har tidigare missbrukats rätt ordentligt.
Personligen hoppas jag att den nya lagen skall gälla alla.
Jag vet när jag sökte lägenhet och var sexton eller möjligtvis 17 och det var min första lägenhet..
Det första hyresvärden ville var att ta en kreditupplysning.

Jag sade till dem att det hade de inte med att göra.
Jag var rätt kaxig på den tiden.
I stället flyttade jag in hos min dåvarande pojkvän.

Så lagen kan vara bra också.
Varför skall jag tillåta att någon kränker mitt privatliv?

Å andra sidan lär väl några bovar och politiker dra en lättnadens suck.

Lagen är tänkt att träda i kraft bara några veckor från valet och det är lätt att förstå att den kommer att förändra journalisternas arbetsupplägg.
Ingen får då veta något om vad som pågår med pengaflöden och annat.

Det finns dock ett litet aber som måste överkommas först.
Det handlar om offentlighetsprincipen så grundlagen måste skrivas om.

Det har de klarat av fint förr.
Och så fort det har hänt kan vi säga ajöss till meddelandefriheten och källskyddet.
Inte konstigt att journalisterna är i upplösningstillstånd.

Jaja, de får väl hitta på andra metoder.
Det finns nog fortfarande reportage att göra i efterdyningarna av bröllopet.
När det gått så långt efter akten har nog Victoria blivit på smällen och då har de det att skriva om istället.

Det kan de hålla på med i flera år.

DN




2 comments:

Anonymous said...

Det är ingen risk att Janne J lär klättra på några väggar, om du kollade turerna efter han försvann från UG:s redaktion för en tid så inser du att han återkom med kuperad svans. Han kommer bara att göra relativt ofarliga rep hädanefter. Marknaden för grävande journalister är förhållandevis begränsad och det är bättre att ha ett välbetalt jobb och hålla sig lugn än att inte ha något.

Erika said...

Jo, dessvärre är det väl som du beskriver.
Men Josefsson är trots allt en terrier.

Det är så kul att se honom i de där reportagen medbringande attachéväska med dold kamera.
Jag gillade den här Göteborgs historien.
Mycket saklig.

Men han är ju inte ensam om att göra reportagen.

Roligaste mannen i den schangern är annars Aschberg.
Jag skrattade högt när han ställde medium mot väggen.

Men han är också gammal, fet och nöjd nuförtiden.