Friday, June 4, 2010

SD gillar skolavslutningar

Så har då SD gett sig in i debatten om skolavslutningar.
Man kräver att det åtminstone skall finnas en kyrka tillgänglig för det mer traditionella firandet.

Bravo Sverigedemokrater.
Fortsätt att plocka poäng från Kristdemokraterna.
Visa dem var skåpet skall stå.
KD är ett värdelöst parti som bara pingstvännerna kan känna något slags medlidande med.

Det är inte mer än rätt att barnen får fler möjligheter att utöva sin skolavslutning.
En kyrka är vacker med sina traditioner.
Och det hör dessutom lite till att sitta och uthärda Kolmodins psalmer efter avslutningen.

Jag har aldrig förstått varför den delen av skolavslutningen skall kasseras.
Det beror visst på att det finns många barn som kommer från andra traditioner.
Men kan de inte gå in i en kyrka ens?

Det där med slopad avslutning är något som Svenskar tänkt ut.
De vill slippa problem med förväntat arga samtal från muslimer.
Därför skall tydligen alla  lida för det.

Om man i stället hade frågat muslimerna skulle de säkert ställt sig frågande till hur dum en rektor kan bli.
Det är snarare rasistiskt att bortse från gamla traditioner på grund av att någon unge kommer från ett land där man firar på andra sätt

Det verkar som om nysvenska barn skall hållas borta från alla våra traditioner.
Och detta av någon slags god vilja från beslutsfattare som inte begriper någonting.

Muslimer är faktiskt inte förbjudna att gå in i en kyrka lika lite som jag är förbjuden att gå in i en moske.
Enligt Koranen var Jesus en stor profet.
Och Gud är Gud helt enkelt.

Vad man gör är ju att segregera redan på lågstadiet.
Men det fattar inte ansvariga..

SvD

5 comments:

Unknown said...

Jag anser det är helt fel väg att gå att bevara kyrkan som samlingslokal för våra skolavslutningar det bör inte ens vara ett "val" under skoltiden. Det finns mycket av vårat kulturarv som inte hör hemma i ett modernt sekulärt samhälle.

Detta har inget med muslimer att göra. För mig handlar det om att våra barn ska inte indoktruneras/utsättas med olika religioner förens dom är vuxna nog att ta egna beslut om vilken livsoskådning man vill välja.

Självklart ska barn kunna få gå till kyrkan om dom så vill men det ska inte ske på skolans begäran likväl som skolan inte ska begära besök till någon annan typ av religös plats pga traditioner. Undantag kan vara för att studera och lära om olika religioner då kan det mycket väl vara motiverat för besök i kyrkor eller moskeer osv osv.

Anonymous said...

Bra sagt! :D

Erika said...

Jag tror inte att barn blir förstörda för livet om de lallar med i den blomstertid nu kommer i en kyrka.

De blir nog mer skadade av att vårt kulturarv försvinner bara för att några ateister tycker så.

Vi är nog dessutom mindre moderna än du tror.
Sekulariserat samhälle?
Nej, knappast.
Däremot segregerat om vi inte ens törs visa våra traditioner.

Det bästa är att låta barnen bestämma.
Annars kan man ju lika gärna hävda att barnen kan ta skada av att växa upp i hem utan någon religiös påverkan.
Ingen julgran inga presenter eller för den delen ledighet vid röda dagar.
Påsken, det samma, bara att skrota skiten.
Vi är ju trots allt enligt dig ett modernt sekulariserat samhälle.

Unknown said...

vi har helt klart olika åsikter om detta så vi kommer knappast övertyga varandra om rätt eller fel :)
jag drog bara min stånd punkt i detta för jag blir galet irriterad på att SD försöker dra enkla poänger med skolavslutningskortet.

Mig veterligen är påsk och jul mm frivilliga att fira så dessa har jag inga problem med. Dock är dom röda dagarna baserade på gamla kristna värderingar vilket man iofs kan ha en åsikt om. Men du är ej tvingad av stat att göra något dessa dagar som egentligen dagarna är till för. Jag skulle personligen hellre se ett system där man själv kan välja men det skulle bli strul med skola och dagis osv så rent praktiskt är det väll bra som det är nu.

I skolan är man "tvingad" att delta och det är just detta jag stör mig på. Jag anser SD har en hel del viktiga poänger och jag är inte alls främmande för deras kritik om integrationen med våra invandrare i det svenska samhället. Dessa frågor är viktiga och bör tas på allvar. Men det blir patetiskt då dom kommer med så enkla knep för att locka väljare som detta med skolavslutning i kyrkan.

Dom som vill sjunga dessa fina psalmer och vara i kyrkan ska självklart få det men inte på begärd närvarotid ifrån skolan. Det bör ske efter i sådana fall.

Jag förväntar mig inte att få medhåll, vill bara ge en annan syn än din på detta :)

Erika said...

Naturligtvis skall ingen tvingas att gå till kyrkan för skolavslutning.
Och som jag förstod SD så kommer det finnas andra alternativ.

Jag smet själv med en kompis från kyrkan den dagen.
Lite pinsamt kanske.
Och att vara "tvingad" till något retar mig också.
Däremot är jag konfirmerad + en massa andra saker. :)

Och anledningen till att jag berömmer SD för en gångs skull är för att jag dubbelmoraliskt nog inte vill att den traditionen skall tas bort.

Traditioner och gamla erfarenheter är viktiga sett ur andra större perspektiv.
Folk börjar tappa sin identitet i det här landet.

Annars har jag mest retat upp SD + halva Sverige tidigare på bloggen för min inställning till Islam och muslimer.

Om du läser i bloggarkivet hittar du nog en hel del.

En annan inte helt oviktig anledning till att jag stöder SD i sådana här "billiga poänger"
är att jag vill att de får KD:s röster i nästa val.

Jag vill att tillräckligt många av Kristdemokraterna röstar på SD så att KD åker ut, då faller hela alliansen som ett korthus.

Och dessutom, för egen del tål jag inte Kristdemokraterna.
Det är inte speciellt kristet att ta från de fattiga och ge till de rika.
Något som många partianslutna också har funderat mycket på efter vad jag förstått.

Så gärna fler populistiska utspel från SD.