Friday, May 13, 2011

Saabsåpan fortsätter

Powered by FeedBurner

Som i den bästa amerikanska (kinesiska) såpa rullar nu historien om Saab vidare och ingen vet väl egentligen hur det hela kommer att sluta. Muller far som en tätting i Kina, än hittar han en intressent här och en intressent där. För varje dag som Saabbilarna står stilla på fabrikerna förlorar kunderna modet och tillförsikten vad gäller bilmärket.

Man skall dock inte glömma att Saab innan krisen var ett framgångsrikt bilbolag.
Inte någonsin hade så många bilar rullat ut ur fabrikens portar som då, och det hela såg på det hela taget mycket lovande ut.

Men sjabblet på grund av GM's hantering av bolaget i samband med krisen, och inte minst judaskyssen från Maud Olofsson som stod och baktalade företaget genom att hävda att man inte klarade av att bygga bilar gjorde att presumtiva kunder snabbt drog öronen åt sig,  efter det tappade man mark och gör så fortfarande.

Tänk om det istället hade blivit så att de anställda hade fått gått in som ägare med staten som garant?
Då hade vi antagligen sett ett rätt välmående företag. Men det vore fjärran från regeringens håll att gå med på något sådant då det påminner för mycket om kommunism.

Det hade i alla fall inte kostat skattebetalarna så mycket pengar som alla de tusentals förlorade jobben i bolaget och hos underleverantörer kommer att göra om inte krisen löser sig.
Företaget rullade som sagt på bra före krisen och med flera spännande bilmodeller att plocka upp ur hatten borde man klara av att hålla sig levande när marken gungat färdigt.

Högern vill dock inte att staten skall äga några bilföretag på grund av ideologiska skäl, men att sälja till statliga bolag i Kina, det går.
Det har handlat mycket om cynism och elakt spel och det är ju klart att om man direkt bestämmer sig för att dödförklara ett företag så har det svårt att resa sig igen.

Man skall heller inte glömma att högern ogillar stora fabriker där arbetarna är välmående.
Från regeringens sida ser man mycket hellre oorganiserad arbetskraft i tjänsteföretag.
För dem är Saab något gammalt och förlegat.

Jag är tämligen säker på att Saab klarar sig, men i vilken form?
Det återstår att se.

SvD
DN
DN
GP

No comments: