Sunday, June 10, 2012

Bingotanter är vi allihopa

Powered by FeedBurner



På den gamla goda tiden fanns det i varje liten stad ett hyfsat utbud av bingohallar som troget fylldes av människor utan att man gjorde någon större reklam för sig.

Det kunde handla om kvinnor vars män var på jobbet, ity jag talar nu om åren innan kvinnorna brände sina bh-ar och gick ut i förvärvsarbete.
Många pensionärer lockades också av konceptet -  inte nödvändigtvis för att vinna utan kanske mer som ett sätt att skapa sociala kontakter.

Bingohallarna var den tidens åldringsdagis - numera till viss del utkonkurrerade av de stora varuhusen.
Titta in på någon av dagens moderna saluhallar så upptäcker du snart ett antal äldre herrar som mest tycks vandra runt för sig själva hummandes ända tills de hamnar inom varandras revir då de snabbt hamnar i samspråk.

Detta är ett fenomen som i sig är sociologiskt intressant.

Bingokulturen gick dock inte och dog för att kvinnorna skaffade sig jobb och pensionärerna började jaga på varuhusen.

Den flyttade som bekant in i tv-rutan och datorerna istället.
Kolla exempelvis http://www.provabingo.se eller http://www.bingosajt.se

Nu kan man spela bingo precis när man vill och det är ju bra.
Så gott som alla har en dator och valfriheten är enormt mycket större.

Nuförtiden är vi alla bingotanter.

Pionjärer kan man säga var Bingolotto.

Ett par smarta Göteborgare kom på konceptet med Bingolotto och i ett slag så växte bingon över generationsgränserna. Ett koncept som bjuder på både underhållning och musik.
Vem behöver någon bingohall då?

Själv har jag en relativt ringa erfarenhet av att vinna på Bingolotto.
Jag har inte uthålligheten att sitta och följa ett program flera timmar men jag vet att det är många yngre som spelar varje vecka.

Däremot tycker jag det är kul att höra när vanligt folk är med i tv för då kan som bekant vad som helst inträffa.

På You Tube finns många dråpligheter samlade och allra bäst var det nog under Lokets tid.
Lyssna exempelvis på maken som blir svartsjuk när Loket ringer upp. En höjdare.

Jag kan också meddela att jag en gång varit på kobingo och det var ju en upplevelse i sig.






No comments: