Tuesday, September 25, 2012

Hur man hanterar SEO

Powered by FeedBurner



Det är faktiskt ganska enkelt att skriva en blogg och nå ut till många (nåja) människor om man vill det.

Hittar man vägen till Googles sökresultatlistor och placerar sig högt där kan man utan vidare få in hundratals om inte tusentals besökare men då krävs det ju också att man har något att erbjuda.

Det känns trots allt tämligen meningslöst att ha mängder av besökare som snabbt går vidare utan att stanna till för att ta del av det man förmedlar.

Om man är intresserad av att optimera besökarantalet finns det bara en väg att gå.

Så kallad SEO (Search Engine Optimization) är ett kvalitetssäkrat sätt att göra sin webbplats mer populär.

Det handlar om att man anpassar sin hemsida/blogg så att den hamnar bra i rangordningen och att man dessutom fyller texten med ett relevant innehåll.

Man skall inte heller underskatta länkarnas (de som fyller ett syfte) betydelse i sammanhanget.

Det är egentligen en hel vetenskap att göra allt rätt men som tur är finns hjälp att få.

Själv ligger jag på runt fyrahundra besökare per dag och jag har faktiskt inte gjort något speciellt annat än att jag länkar ibland och lägger upp mig hos Google.

Jag är helt enkelt rätt dålig på SEO men har å andra sidan aldrig funderat så mycket på saken när det gäller min blogg.

Det är bara tidsfördriv.

Jag planerar däremot ett mer ambitiöst projekt i framtiden och där kommer kunskapen att behövas. Skall därför försöka lära mig lite mer utan att för den sakens skull grotta ned mig helt i processen.

Sådant finns det andra som klarar bättre, så får utnyttja deras kunskap medan jag kan ägna mig åt annat som exempelvis utveckla ett roligt företagande.

Läs mer om sökmtoroptimering här.


No comments: