Thursday, October 22, 2009

Lägg ned Arbetsförmedlingen!

Är det verkligen meningen att de arbetslösas hopp ska stå till en institution som mest agerar hallick åt arbetsgivarna?

För är det inte så att många företag nuförtiden är helt uppbyggda på tvångsutkommenderade arbetare.
Arbetslösa som får praktisera om och om igen utan en endaste liten möjlighet att få anställning.
Nu snart ska dessutom de halta och lytta ut och röra på sig och hur det ska gå - tja vem bryr sig.

Är det inte sånt Arbetsförmedlingen i dagens Sverige sysslar med?
Att vara koordinatorer för utslussning?
Om det är så behöver vi verkligen alla dessa tusentals förmedlare då?

Varför inte skippa mellanhanden så att säga.
Lämna ut registren på de arbetslösa och sjuka direkt till företagen sen kan de själva med hot om indragna ersättningar få arbetare när de vill/hur de vill.

Vore inte det en samhällsekonomisk fördel?
Det skulle i alla fall vara ärligare.

1 comment:

marie said...

Helt underbart! jag håller med. Det mest deprimerande institution att besöka. Står det i deras arbetsbeskrivning att de ska vara arroganta, nervärderande och ha hot som arbetsmetod? Jag blev mörkrädd när jag nu var tvungen att besöka dem. Jag anser mig ändå vara hyffsat smart och är driven och både drivit eget företag och varit chef... Då måste de komma med kommentarer som... såna är reglerna, du får allt komma hit och rapportera... Läskigt. Maffiametoder. Personer som jobbar där har stort maktbehov.

Avskaffa arbetsförmedlingen!