Så försvinner den Svenska kronjuvelen till Kina, och måhända blir den bilden klassisk, då när Maud Olofsson gapskrattandes står och klappar en S60 på huven mitt emellan Geelys Lee Shufu och vd Stephen Odell.
Varför skrattar människan så?
Är det måhända för att Volvo nu äntligen kommit i händerna på äkta fackfientliga låglönefantaster.
Eller är det kanske så att Maud är så lycklig för att de "fula" "osäljbara" Volvobilarna hittat en ägare trots att Olofsson gjort sitt bästa för att förtala märket?
Risken är överhängande att Volvo oavsett kinesiska planer kommer att inkorporeras och styckas.
Under alla omständigheter lär märket bli mer kinesiskt.
Minns hur kineserna gjort i alla tider.
Man köper och flyttar över grejerna som sedan dyker upp i nya konstellationer.
Det existerar ingen gränsöverskridande företagskultur i Kina.
Det kommer inte att gå att samarbeta lika lätt som med Ford.
Svenska underleverantörer lär dessutom vägra släppa ifrån sig teknik som kan kopieras.
Ingen av alla dessa regeringsmähän, inklusive Maud Olofsson själv - som personligen, dyrt och heligt lovat att hennes parti aldrig kommer att samarbeta med kommunister, har kväkt ur sig så mycket som ett pip av moralisk tvehågsamhet nu när Volvo för alltid försvinner in under kommunismens skugga.
Man förföljer oliktänkande i Kina.
Man mördar studenter på den Himmelska fridens torg.
Man avrättar brottslingar.
Man har invaderat Tibet och drivit dess ledare i exil.
Vad är det som är så roligt att Maud människan skrattar så att hon nästan viker sig dubbel på den där bilden?
Hur går det med de anställda på Volvo och deras yttrandefrihet i fortsättningen?
Kan en arbetare komma till jobbet med ett tröjtryck som det står "Free Tibet" på, eller får hon sparken då om nu någon kinesisk dignitär råkar vara på besök?
Varför släpps ett företag iväg när det står på tröskeln till sina största framgångar någonsin?
Varför agerar vi så olika i Sverige jämfört med Tyskland och Frankrike?
SvD DN E24
Varför skrattar människan så?
Är det måhända för att Volvo nu äntligen kommit i händerna på äkta fackfientliga låglönefantaster.
Eller är det kanske så att Maud är så lycklig för att de "fula" "osäljbara" Volvobilarna hittat en ägare trots att Olofsson gjort sitt bästa för att förtala märket?
Risken är överhängande att Volvo oavsett kinesiska planer kommer att inkorporeras och styckas.
Under alla omständigheter lär märket bli mer kinesiskt.
Minns hur kineserna gjort i alla tider.
Man köper och flyttar över grejerna som sedan dyker upp i nya konstellationer.
Det existerar ingen gränsöverskridande företagskultur i Kina.
Det kommer inte att gå att samarbeta lika lätt som med Ford.
Svenska underleverantörer lär dessutom vägra släppa ifrån sig teknik som kan kopieras.
Ingen av alla dessa regeringsmähän, inklusive Maud Olofsson själv - som personligen, dyrt och heligt lovat att hennes parti aldrig kommer att samarbeta med kommunister, har kväkt ur sig så mycket som ett pip av moralisk tvehågsamhet nu när Volvo för alltid försvinner in under kommunismens skugga.
Man förföljer oliktänkande i Kina.
Man mördar studenter på den Himmelska fridens torg.
Man avrättar brottslingar.
Man har invaderat Tibet och drivit dess ledare i exil.
Vad är det som är så roligt att Maud människan skrattar så att hon nästan viker sig dubbel på den där bilden?
Hur går det med de anställda på Volvo och deras yttrandefrihet i fortsättningen?
Kan en arbetare komma till jobbet med ett tröjtryck som det står "Free Tibet" på, eller får hon sparken då om nu någon kinesisk dignitär råkar vara på besök?
Varför släpps ett företag iväg när det står på tröskeln till sina största framgångar någonsin?
Varför agerar vi så olika i Sverige jämfört med Tyskland och Frankrike?
9 comments:
Volvo är INTE svenskt! Volvo har en av deras mindre fabriker i Sverige. Oavsett vem som äger denna fabrik är det svensk lag som gäller här.
Mvh
ViggoVerner
Jag har heller inte påstått att Volvo är Svenskt.
Underleverantörerna är dock svenska.
Att släppa Volvo till kineser är som att ge bort de senaste hundra årens svensk spetsteknologi för en struntsumma.
Olofssonskan som ser ut att skratta på sig skiter i sådana faktum.
Det är en helt oansvarig svensk politik där hon som garvar läppen av sig åt kinesernas intåg, har visat en total inkompetens genom att vända förhandlingarna ryggen och göra sig oanträffbar.
Volvo är inte svenskt men det skulle ha blivit det med rätt regering.
"släppa" - återigen, det är amerikanska FORD som "släpper", och de får väl sälja till vem de vill?
Svensk spetsteknologi? Du menar amerikansk?
Så du menar att du anser att sossarna borde ha köpt Volvo från Ford och förstatligat bolaget?
ViggoVerner
Eftersom Volvo nu står på randen till en framgång vars like företaget aldrig sett, med miljöbilar, snåla fordon, och oavsett vad Olofssonskan påstår, en design som ligger rätt i tiden, hade det varit ett lyckokast om staten gått in i företaget precis som fransmännen, amerikanarna, och tyskarna gjort med sina bilföretag.
Och var i hela friden har du fått det ifrån att det skulle vara amerikansk teknologi?
Såvitt jag vet är utvecklingsföretagen och underleverantörerna här i Sverige just Svenska.
Men jösses, VOLVO är ägt av ett amerikanskt företag. Därmed är teknologin och FoU också ägt av Ford.
Volvo är ingen vinstmaskin, det går runt, men inte mer än så. Varför tror du Ford vill sälja?
Det är alltid lustigt med svenskar som tror att alla företag är svenska - ta IKEA tex. Jag gissar att du tror att IKEA är svenskt, eftersom Kamprad är född i Sverige?
ViggoVerner
Det är också lustigt med folkpartister, moderater och centerpartister, de är som lämlar.
Jag skrev att Volvo står på randen till ett genombrott.
Ford sålde Volvo till Kina mycket för att Centertanten vände ryggen åt förhandlingarna.
Detta efter Olofssons klavertramp.
Hon som skulle representera alla småföretg i Sverige som är beroende av företaget.
Mycket är kommunistisk byråkrati.
Ledningen i Kina sade.
Ok, ni inom Ford får expandera, vi skall inte sätta käppar i hjulen för er..
Men då vill vi ha Volvo.
Några problem med det?
Förslaget bifalles därmed.
Volvo blir inkorporerat i den stora maskinen.
Centerkärringen kommenterar detta med - Ha ha ha ha ...!!
Titta på bilden om du inte tror mig.
Skadeglädjen hos regeringen när man lyckats förstöra något är inte att taga miste på.
Pengar, varifrån, till vem?
Men vad du larvar dig! Det där är ju bara påhitt, jag trodde faktiskt att du hade en åsikt baserad på nån form av fakta, men nu hittar du ju bara på. Precis som ett litet barn som fantiserar utifrån en bild.
Jag försöker bemöta de lilla av kärna du skrev:
Volvo, genombrott - vad skulle det genombrottet vara? Källa?
vände ryggen åt förhandlingarna? - åter igen, vad exakt menar du? och källan igen?
ViggoVerner
Volvo har ett flertal miljöbilar på väg.
Volvo säljer också nu mer än någonsin.
Maud Olofsson vände ryggen åt samtliga Svenska bilföretag, hon gjorde sig oanträffbar, och regeringen vägrade överhuvudtaget att befatta sig med de tänkta köparna för de "fula" bilar som inte motsvarade marknadens krav.
Sluta tala om att larva sig, du har själv snart kastat sten på varenda fönsteruta i ditt glashus.
Vilket skitsnack, "volvo har ett flertal miljöbilar på väg" - sen när blev du analytiker av bilindustrin och Volvo? Du vet inte ett smack om Volvos ställning som företag. Har du ens läst deras årsredovisning? Vet du överhuvudtaget ens hur många bilar de säljer?
Maud gjorde sig oanträffbar? Åter igen nått som du hittat på själv.
Och sen hävdar du att jag kastar glas i stenhus - men utan att berätta vad som är fel. Bra sätt att diskutera.
Erica - åsikter är bra, åsikter får man ha - även om jag inte delar dem. Ibland så har jag samma åsikt som dig, men problemet är att dina åsikter saknar grund. Det finns förankring till dem, ingen källa eller analys. Bara påhitt eller nått som du "hört".
ViggoVerner
Post a Comment