Wednesday, March 31, 2010

Vem som helst skall inte få ha djur

En dråplig historia berättas från England där en innehavare av djuraffär dömts till fotboja för att ha sålt en guldfisk till en 14årig pojke.
Så brittiskt fjantigt eller?

En fisk är en fisk, och jag vet inte hur många av dem som brutit nacken eller klubbats i skallen tack vare mig.
Jag uppbär inga känslor för något vilt så länge saker och ting sköts på ett snyggt sätt.

Däremot skall man ha respekt för det som kan röra vid en människas hjärta.
Det vi bryr oss om blir till någonting mer än bara det djur vi såg från första början.

Kom igen, inte är det väl så att du hyser några varma känslor för de djurdelar som du äter genom hamburgaren på snabbmatsfiket?

Däremot om du hade fått en hamburgergris redan som liten och matat honom, diat med nappflaska. Hur du fått uppleva hur grisen vuxit och följt dig, kanske lärt sig några trix, vacker tass and so on..

Näe, man skall inte sälja djur till barn utan överinseende.
Den här gången hade tydligen tidigare en råtta fått bada i varmt kaffe.
Jag vet en tjej som badade sin pudel i klorin för att hon trodde den skulle bli vitare.
Hunden dog.

Helt rätt av myndigheterna i England att döma som de gjorde.

SvD

2 comments:

Anonymous said...

"varmt" kaffe lade du till själv. Det här med pudeln och klorin låter mest som en vandringssägen i mina öron, knappast något vi ska basera vårt rättssamhälle på. Sen kan jag hålla med att det är oansvarigt att sälja djur till minderåriga, men är inte 20 tusen kronor i böter straff nog? Artikeln handlar ju dessutom om hur fånigt det är att ge en 66årig dam fotboja, och inte hurvida det är rätt eller fel att sälja djur till minderåriga.

Erika said...

England är nu ett straffsatsernas land och drar man det så långt är konsekvensen av fotboja riktig. Men som jag förstått slapp hon bära den
Eftersom många köper levande möss för att mata sina ormar med kan det verka ännu löjligare.
Men vad man är rädda för är naturligtvis att djuret skall fara illa.