Tuesday, September 28, 2010

Andra världskriget quiz

Powered by FeedBurner

Gjorde nyss en quiz om andra världskriget i SvD och klarade mig rätt bra.
Det finns något inom mig som dyrkar de stora krigen.
Inte dödandet men maskinerna och framåtskridandet mitt i all misär.
Det var en våghalsarnas tidsålder.

Kanske det är någon inre slags förstörelselusta som kommer fram i mig.
Som gammal gothare har man sin beskärda del av ärr på underarmarna.

Men krigen kan jag i alla fall rätt bra.
Och jag formligen beundrar de tyska ubåtarna, havets vargar.
Jag vet inte varför, men jag ryser när jag ser gamla journalfilmer då ubåtarna går på full fart i ytläge.
De motorerna måste ha varit starka för vattnet formligen forsar framför fören och man riktigt känner  av besättningens både rädsla men också befrielsekänsla av fartens tjusning även om de var inklämda som i en sardinburk.

Mitt rätta element är vatten, ändå har jag varit nära att drunkna inte bara en gång utan två.
Trots det formligen älskar jag vattnet och de stora haven.

Jag undrar om alla ubåtar blev sönderbombade eller om det finns något exemplar bevarat någonstans som en artefakt från det förgångna.
Jag skulle mer än frivilligt ge mig ut i en sådan dieselstinkande skapelse.

Det kusligaste av allt är att se när de torpederade handelsfartygen och då när en ubåt med periskopet ovan vattenytan visade en silhuett av New York.
Så nära kom man innan jagare började följa konvojerna och förintade en stor del av "vargarna".

På den tiden var män av en annan kaliber än mespropparna nuförtiden.
Bara att utstå vinterkriget med de dåliga kläder och förnödenheter som fanns till buds.
Jag hade en gammelfaster som anmälde sig som frivillig till Finland som sköterska och det hon fick se och uppleva glömde hon aldrig.

Jag försöker inte alls försköna något krig men känslan finns onekligen där och det är väl den som är så farlig med oss människor.
Vi har alldeles för mycket vi vill ha och ibland innefattar det även andra länder.

Det är bland annat därför jag tycker att vi skall dra hem vår trupp från Afghanistan.
Det är ett fruktlöst krig som bara kommer att resultera i skadade och döda västerlänningar allt medan talibanerna tar tillbaks förlorad mark.

Men som sagt Quizen klarade jag lysande.
Gör du? :)

Ps) Jag ber om ursäkt om någon tycker att videon längre ned är stötande.
Men alla krig är av naturen obehagliga.
    

SvD 1
SvD 2

No comments: