Thursday, September 30, 2010

Bra eller dålig reklam

Powered by FeedBurner

Det har visat sig att ett hotell i Las vegas fångar upp solstrålarna så att till och med plastkoppar smälter.
Uttrycket "dödsstråle" har myntats och antagligen går det busslaster av tokiga amerikaner till hotellet för att få uppleva fenomenet.

Trots att man varit så medvetna om problemet redan innan man byggde huset (man belade till exempel fönstrena med plastfilm) så steks nu amerikaner som spädgrisar i de konkava fickor där värmen alstras som mest.

Nu funderar man på att sätta upp stora solparasoll och öka växtligheten för att lindra solens effekter.
Varför inte solceller-kan en Svensk miljöpolitiskt korrekt undra?

Jag slutar aldrig förundras över USA trots att jag tillbringat så mycket tid där och har delar av min familj som fullblodsamerikaner.

Något som skall bli väldigt spännande och oerhört skrämmande för mig som är höjdrädd blir att gå ut på den enorma U-formade helt gemomskinliga glasramp som hänger ut över Grand Canyon. Gamle rymdveteranen Buzz Aldrin var den förste att med stapplande ben gå ut och se sig om och nu har den blivit ett populärt utflyktsmål.

Det hela är ett väldigt klurigt påfund som bidrar både till nationalparkens popularitet samt att den försörjer ett antal indianer.

Men jag skall villigt erkänna att det är med blandade känslor jag ger mig ut där.
Jag är inte rädd för mycket men höjder skrämmer mig.

SvD












No comments: