Friday, December 17, 2010

Toytotomtar på dagis

Powered by FeedBurner

Det ska böjas i tid det som krokigt skall bli.
Så kanske Toyota resonerade när de i sin iver att vinna presumtiva kunder belägrade daghemmen med pepparkakor och tomteutstyrsel.

Måhända att småttingarna präglas i sina framtida bilval redan på detta stadium - vem vet?
Farbror tomten kanske kommer med en ny Toyota i år?

Nja.
Troligare är det så att man vet att barn gärna pratar om sina upplevelser; de kommer hem och berättar om snälla Toyotatomtar och antagligen fastnar det som något positivt i föräldrarnas mjuka skallar för att poppa upp nästa gång de funderar på att byta bil.

Det är inget nytt att reklammakare  försöker ta vägen genom barnen för att få sina produkter sålda.
Barn är mer lättpåverkade än vuxna, alltså är det både snabbare och enklare att föra ut sina budskap på det sättet.

Föräldrar lyssnar mer på sina barn än på de reklambudskap som ständigt pumpas ut i vårt mediaintensiva samhälle.
Barnen får därför fungera som kanal till föräldrarnas bankkonton och oftast är det en mycket framgångsrik strategi.

Några som verkligen förstått att utnyttja detta faktum är filmmakarna.
Kringprodukterna som naturligtvis riktar sig till barnen har blivit en mycket viktig del av vinstmaximeringen.

En gång på sextiotalet fanns det en västernserie som hette Hoppalong Cassidy.
Någon kom under seriens gång på att lansera en matlåda med huvupersonens bild.
I USA har ungarna med sig sådana till skolan.
Det blev en succé och det var väl där någonstans det drog i gång på allvar.

Nuförtiden släpps kringprodukterna redan innan filmerna kommit ut på marknaden och utbudet är ofantligt.
Bara Star Wars filmerna har genererat sådana mängder att George Lucas ibland benämner sig som försäljare och inte regissör.

I Sverige är reklam riktad till barn förbjuden men det hindrar naturligtvis inte att produkterna finns.
Någonting många föräldrar är plågsamt medvetna om.
Star Wars lego är inte billigt, inte heller alla dessa  Pixar produkter.

Vad Toyota försökte sig på var ändå lite väl magstarkt.
Föräldrar protesterade och bilföretaget fick snällt dra tillbaks sina tomtar.

Men i den mening all reklam är bra reklam så har man naturligtvis lyckats.
Många av Sveriges tidningar har skrivit om händelsen och detta utan att företaget behövt betala ett öre.

Bara i den här bloggen har jag nämnt namnet Toyota sex gånger.
Det är så det fungerar.

SvD
DN

No comments: