Monday, January 10, 2011

Jag vill också ha betalt

Powered by FeedBurner

Rättighetsorganisationen Copyswede vill ha en avgift på externa hårddiskar och USB-minnen.
Man har därför ensidigt meddelat att avgifterna gäller från den första april trots att branchen inte vill ha med det att göra. Avgiften skulle göra en extern hårddisk över 250 gigabyte 160 kronor dyrare.

Men vad smart.

Inte nog med att man lyckats mygla ut ersättningar från cd- och dvd skivor samt mp3-spelare och dvd-spelare, nu vill man också ha betalt för att man lägger in familjens egenproducerade filmer och bilder på en hårddisk. Och jag som tänkte ghosta min hårddisk på en annan, skall jag behöva betala branchen för det också?

Skall det vara på det viset vill minsann jag också ha en del av kakan.©
Det kan nämligen tänkas att någon får för sig att kopiera det jag skriver just nu för att lägga in det på något externt. Det är inte sannolikt men teoretiskt möjligt och då vill jag ha jävligt bra betalt för det.

Så jag tycker helt enkelt att branschen skall kontakta mig så att vi kan komma överens om detaljerna.

Annars är det så att lagen tydligt säger att en avgift endast skall utgå för produkter som är särskilt ägnade för att kopiera upphovsrättsskyddat material -  inte något annat. Men vill ni läsa lagen som fan läser bibeln så måste ju jag också kunna göra det. Jag känner även en gårdstrubadur som är bekymrad för att folk spelar in honom med mobiltelefonen när de går förbi. Skall inte han få ha rätt till ersättning på varje mobiltelefon som säljs också?

Det är ungefär lika korkat som när SVT påstår att de vill ha tv-avgift för mobiler och datorer bara för att det är möjligt att se på tv på dem.

Ni kanske även vill ha en avgift för att jag sjunger i duschen? Jag har en rätt stor repertoar och jag piratkopierar vilt vad jag hör på radion.

Var går egentligen gränsen för hur mycket en bransch kan få parasitera på vanliga människor?

SvD
DN

1 comment:

Anonymous said...

Jag håller med dig Erica, det är skamligt med lagstadgade parasiter! Snart får väl någon börja med att skriva om Robin Hood historien, fast åt andra hållet...