Thursday, May 10, 2012

H&M matar kräftan

Powered by FeedBurner



Brunbrändhet är så sjuttiotal, eller hur?

Jag läste en artikel om Australien och där förväntas varannan man som uppnår åldern av sjuttio år ha haft någon form av hudcancer. Kanske är det dags att börja ta varningarna på allvar även här hemma?

H&M lanserar nu en extremt brunbränd modell och har fått skäll för det vilket var precis vad man ville. Att få en massa uppmärksamhet i medierna är inte till nackdel i en värld där all reklam är bra reklam.

Naturligtvis förstod man att Cancerfonden skulle gå i gång på den lättklädda modellen annars hade man gett den unga damen en annan kulör på skinnet eller helt enkelt använt sig av en färgad person om man endast varit ute efter kontrasterna.

Det är bara att beklaga om det är någon som tar affischerna på allvar och tror att det finns något coolt med att skaffa sig värsta brännan. Vitsen var sensationen och på så vis tänker H&M på samma sätt som Breivik.

All uppmärksamhet säljer.

Det är därför rättegången i Norge är helt sluten.
Man är skitskraja för att sprida en urstark kampanj skapad av ett marknadsföringsmässigt geni till världen.

Det är ändå försent.

Vad vi inte talar om är att Breivik trots alla restriktioner skaffat sig gratisreklam värd miljarder.
Han når tack vare sina dåd ut med sitt budskap till miljoner av människor som tar till sig hela konceptet.

Ja, just det...miljoner.

De har köpt varan på grund av exponeringseffekten.

Så fungerar det även med kontroversiella klädesannonser.
För några år sedan fanns det ett företag som använde heroinister och uteliggare i sin reklam.
Man påstod att det var för ett gott syfte.

Det var dock den negativa uppmärksamheten som sålde kläderna.

Det finns inget viktigare än att synas.
Den som lyckas tränga igenom mediebruset och skapa debatt har också skapat efterfrågan och marknad.

Om jag får ge ett tips till H&M för nästa års kollektion?

Använd amputerade.

Gör annonser med vackra kvinnor som saknar en arm eller ett ben.

Kanske helamputerade?

Ingen klädeskedja har tidigare gjort det och tipset är helt enkelt värt miljoner!

Det har garanterat uppmärksamhets och debattvärde och dessutom nischar det in på den sociala skalan. Man kan göra det för en god sak.

Tycker faktiskt att det finns ballare saker att göra reklammässigt än att skapa debatt för några brunbrända ben.

Fast å andra sidan.
Här sitter jag och skriver om saken så jag är vare sig jag vill eller inte en del av försäljningsjippot.

SvD
SvD
DN
AB

1 comment:

Pappan said...

Kleta Breivik på HM -- den var sannerligen originell!

Jag tror bestämt att du vann en kopp kaffe på Mursleven där, bästa Erica!

P