Saturday, May 19, 2012

Lunar Storm och Facebook, övergående fenomen

Powered by FeedBurner



Någon som kommer ihåg IT-kraschen för några år sedan?

Ja, jag vet.

Tiden går fort och otroliga mängder vatten har runnit under broarna sedan dess.
Men lärde vi oss egentligen någonting av den?

Minns Birgersson och hans värdering på marknaden, det handlade om miljarder.
Och vilken mina sprang inte aktiägarna på den gången?

Min undran är om någon hade vågat satsa på Facebook-aktier efter det sammanbrottet?

Nej, knappast.

Facebook är mest att likna vid ett gigantiskt pyramidspel vilket kan vara mycket givande att satsa på men som till syvende och sist är beroende av det kapital som du tillför.

Det är ju inte precis så att man tillverkar bilar eller datorer.
Det gör sig helt enkelt inte att dra en jämförelse mellan exempelvis Apple och ett företag som Facebook, vilket enkom är beroende av att generera annonsintäkter, där dessutom flera stora bolag signalerat ointresse. Senast i veckan GM.

Det är en tidsfråga innan det börjar kosta pengar att använda Facebook för den vanlige brukaren.

När den dagen kommer kanske det är något annat som drar de stora massorna.

Hur var det med den där jättestora svenska ungdoms tilldragelsen - Lunar Storm?
Siten hade över 600 000 medlemmar men kunde ändå inte leva på bara annonsintäkter.
Därför började man ta betalt av användarna.
Varenda unge var beroende av den för några år sedan och nu finns ingenting kvar.

Facebook kanske inte heller finns kvar om tio år.
Ingenting är nämligen beständigt, särskilt inte på Internet.

Hellre köper jag Teliaaktier än ger mig in i luftslottsbranchen.

DN
DN






No comments: