Törs man anta att den kinesiska staten slickar sig om munnen nu när de genom Geely har chansen att införliva Volvo på sitt bord av välsmakande små rätter?
För väldigt lite pengar kommer Geely att bygga volvomärkta bilar och i Kina ruskar man troligtvis på huvudet åt det kortsiktiga tänkande som västvärldens kapitalister uppvisar.
Det är inte så att bilarna är speciellt konkurrensodugliga på grund av bränsletörst.
Det är inte ens så att designen skulle vara särskilt frånstötande, vilket regeringen med sin lekstugeargumentation låtit påskina.
Snarare är det så att Volvo är ett genuint varumärke vilket förknippas med säkerhet och pålitlighet.
Bilarna älskas av många amerikaner som troget återvänder till märket år efter år.
Det debatteras väldigt mycket om vad det betyder att Geely kommer att kunna få tillgång till svensk teknik och annat kunnande.
Vad som däremot talas väldigt tyst om är att hela varumärket riskerar att kidnappas.
Det är naturligtvis logotypen som är det värdefullaste med hela Volvo.
Vad är det som säger att det inte börjar produceras lastbilar som kallas för Volvo i geelyfabrikerna?
Hur kan Volvo lastvagnar stillatigande sitta och se på när deras hela verksamhet riskerar att falla i händerna på "piratkopierande" kineser?
Svaret är att det kan de inte.
I Sverige vill som bekant inte regeringen befatta sig med någon bilindustri.
De baktalar i stället när tillfälle ges och är antagligen enormt skadeglada åt att de stora arbetsplatserna snart är ett minne blott.
Då kan vi ju fullt ut leva i den borgeliga utopin att det är tjänster och inte produkter som ska bygga Sverige vidare framåt.
Frågan är om inte det kommande plundrandet av Volvo är ett spel med många aktörer och att det enda vi i slutändan kan vara säkra på är att det blir ett kinesiskt ägarskap.
Det är självklart att Ford har förhandlat sig fram till något slags villkor från den kinesiska staten - säkerligen är det något försäljningshinder för deras egna produkter som underröjts här och några kontakter som utvecklas där.
Kineserna vill så gärna ha Volvo.
Och hur har förhandlingarna gått till mellan Maud Olofsson och kineserna?
Vilka "Judaspengar" har hon och hennes regeringskumpaner fått från dem för att hålla sig undan?
Vad alla utom de mest godtrogna måste vara medvetna om är att Volvos utsikter att överleva i Sverige med kinesiska ägare är begränsade.
Visst kommer kineserna att behålla tillverkningen i Sverige.
Det vill säga ända tills de har lärt sig att tillverka bilarna själva - efter det vore de korkade om de betalade svenska arbetare när de kan få kinesiska för en tiondel.
Och kineser är då inte korkade.
Så, vad som kommer att bli ett av den borgeliga regeringens eftermälen är hur de stod kallsinniga när svensk basindustri pulvriserades.
Och det är bara ett av deras eftermälen.
SvD
3 comments:
En praktisk lösning på problemet är väl att Geely köper även Volvo lastvagnar.
Detta företag går väl inte så lysande just nu med lånegarantier till kunderna på 100 miljarder och förestående personalnedragningar på flera tusen.
Om kinesiska staten backar upp lånen med en miljondel av sina staspapper och flitiga kineser skruvar på lastbilarna så kan Volvo vara på fötter igen :-)
Det enda man kan vara säker på när det gäller lågkonjunkturer är att de vänder så småningom.
Under tiden passar kineserna på att shoppa runt.
Geely är inte mer än ett väldigt litet företag som agerar skenaktör åt den kinesiska staten.
Om nu kineserna inser vilket förträffligt företag Volvo är så borde också den svenska staten göra det.
Men de håller sig kallsinniga trots att det handlar om tusentals svenska jobb.
Det hela saknar logik och all sans.
Förstår inte det skitsnack mot alliansen , vilket en del ägnar sig åt.Tack vare Maud försvann inte flera miljarder till annat land .Bra !
Vår regering skall inte driva bilindustri.
Nästan alla regementen lades ner och de flesta fick nya jobb.Det får bilbyggarna oxå
sture
Post a Comment