Tuesday, March 23, 2010

Finkad präst i bibelns namn

Den amerikanska gatupredikanten Shawn Holes predikade förra veckan bibelns ord på Glasgows gator och lyckades därmed reta upp en folkmassa så pass att han fick tillbringa en natt i fängelse.

Naturligtvis handlade det hela om homosexualitet och man kan väl säga att åsikterna mellan predikanten och åhörarna inte var samstämmiga.

Holes fick emellertid senare vatten på sin kvarn när andra kristna gick i hop och samlade till bötesbeloppet som han tilldömts i samband med fängelsevistelsen.

Predikanten betecknade sin natt i finkan som eländig, det är dock föga troligt att han för den sakens skull upphör med sin vana att predika på gator och torg.

Det är ändå märkligt hur en del kristna, judar och muslimer går igenom hela livet med hat i sina hjärtan.
Det finns faktiskt mer angelägna bibeltolkningsfrågor än just homosexualitet.

Jag kan tänka mig att dessa personer tror att de representerar Gud genom sina handlingar, och just därför blir så sinnesförvridna att de tappar perspektivet på tillvaron.

Homosexuella är tacksamma att predika mot och visst finns det stöd för detta i bibeln.
Men i böckernas bok finns också sidor fyllda av medkänsla och barmhärtighet.

Den biten verkar Shawn Holes ha missat.

Dagen

3 comments:

Anonymous said...

Hat i hjärtat? Står det så, att han predikade med hat mot homosexuella? Jag har ingen anledning att försvara någon här, jag har bara läst Dagens artikel och din blogg och vet inget mer om denne predikant. Men om det var så att han som det står i artikeln bara svarade på en fråga om vad Bibeln säger om homosexualitet, då tycker jag det är märkligt att genast dra slutsatsen att det rör sig om en man fylld av hat.

Om vissa "bibeltroende" ändå passar in i din beskrivning, så lär det också vara ett faktum att många i den utpekade HBT-gruppen hyser motsvarande känslor och kategoriserar sina meningsmotståndare på samma sätt. Det är dystert och bidrar inte till någon bra debatt.


/Lars

Daniel Lundgren said...

Enligt vad de andra evangelisterna som var där säger, var Shawns presentation av sitt vittnesbörd och Evangelium kärleksfullt och nådefullt. När Shawn predikat färdigt, frågade en dam från folkhopen "Vad säger Bibeln om homosexualitet?" Shawn besvarade damens fråga genom att vända sig till Skriften.

Det är med kärlek till homosexuella, heterosexuella, alla syndare, som man varnar utifrån Bibeln om synd och domen och vill att de ska bli räddade från Helvetet. Om vi hatar homosexuella eller andra så skulle vi sitta hemma och njuta av att se dem åka till Helvetet och inte röra ett finger.

Gud välsigne dig

Erika said...

Jag tror i och för sig att en uppretad folkhop kanske kan ha uppfattat något mer än några ord till en dam.
Jag menar, de Glasgowbor jag träffat har aldrig haft för vana att attackera präster på öppen gata.
Och prästen blev faktiskt finkad.

Vad jag menar med hat i hjärtat är att en del människor hakar upp sig på ett stycke i bibeln för att sedan driva saken med en frenesi som vad andra kristna än säger faktiskt är hat.

För övrigt lägger jag mig inte i vad HBT personer sysslar med.
De lever i sin värld, jag i min.

Kärlek är ändock kärlek, och det är missunnsamt att vilja neka människor att älska varandra bara för att de råkat födas som homosexuella.

De som läst den här bloggen vet att jag är puritan.

Detta beror på att jag faktiskt läser bibeln och tror på vad som står där.

Det är väldigt svårt att hitta kristna som verkligen står för hela budskapet.

Världen är full av hycklare vilka anser sig ha tolkningsföreträde.

Det är sådana vi är som människor, så få rena hjärtan.
Det är därför vi ska vara väldigt försiktiga att kritisera varandra för hur vi lever.

Gud välsigne dig själv och alla andra