Tuesday, March 23, 2010

Moderaterna hetsar igen

De två herrarna Littorin och Schlingmann är ute och jagar röster genom att återigen ställa grupper mot varandra.
Moderaterna anklagar Socialdemokraterna för att vara skatteslösare och bidragsivrare av stor rang.

De kör det en gång till och hoppas att det fungerar.

Det finns en majoritet av människor här i landet som ytterst ogärna släpper i från sig sina sänkta skattepengar.
Självklart är det dem som Moderaterna vänder sig till och man gör det dessutom på ett aggressivare sätt den här gången.

Man talar om undersköterskor och metallarbetare.
Well, sjukhusen har snart inga sköterskor kvar om neddragningarna får fortsätta, och metallarbetarna har man gjort allt för att utrota genom att nonchalera Saab och Volvo.

Och om man nu skall tala om bidrag.
Vilket är egentligen det största bidragspartiet?

Tror du som arbetar att pengarna du får genom sänkt skatt beror på något ymnighetshorn vid regeringskansliet som klarar vården och andra samhällsfunktioner ändå?

Det är våra gemensamma tillgångar som i moderaternas händer formas till de bidrag som du får i form av mer pengar i plånboken.

Detta är de verkliga bidragen - fast man kallar det för skattesänkning.

Och när man rationaliserat sönder samhällsfunktionerna för att du skall få pengar återstår endast att låna och återigen låna.

Snacka om bidragsparti.
Socialdemokraterna vill åtminstone satsa pengar på utbildningar och stödåtgärder för att få ut ungdomar i arbete.

Moderaterna vill ge pengarna till dig.
Det är döda pengar som inte på något vis hjälper människor att få jobb.

Svenskarna kanske handlar lite mer men å andra sidan fortsätter rationaliseringarna.
Trots alla skattesänkningar sparkas folk.

Regeringens politik har havererat och någonstans måste det finnas en gräns för hur mycket man kan skylla på omvärlden.

SvD

11 comments:

Anonymous said...

Alliansens retorik har präglats av ett betydande mått av desperation senaste året, måhända börjar insikten randas att man har skitit i det blå skåpet genom att djävlas med lite för många olika väljargrupper samtidigt ?

FRA och sjukförsäkringen ger var för sig några hundra tusen väljare, lägg sedan ovanpå detta den valhänta hanteringen av krisen och alla som kommit i kläm under den ...

Joakim said...

Ursäkta mig Erica men är blind eller väljer du att blunda? Direkt en sosse, kommunist eller gröngöling öppnar munnen i media så hetsar man mot regeringen. Det är det enda man kan göra, klaga istället för att komma med något eget. Men det är väll det som problemet, man har inget eget. Tomma tunnor låter mest Erica och du låter mycket.

Erika said...

Först och främst.
Jag tycker också att regeringen verkar allt mer desperat och plågad.

Men jag är inte så säker på att de väljargrupper som kommit i kläm är lika starka som de vilka fått sänkt skatt.

Det måste någonstans till en attitydförändring hos folk där de ser och förstår konsekvenserna av högerspökenas politik.

Och för att gå över till dig du med tunnorna.
Jag utgör en liten del av bloggosfären och mitt syfte är bland annat att rasera så att andra kan bygga upp.

Du menar att jag skall hålla tyst om de missförhållanden som finns för att det kan anses vara klagomålsaktigt annars?

Jag är ledsen, men jag är ingen Moderat.
Jag säger vad jag tycker och klär mig som jag vill.

Anonymous said...

Nej, min lön är inte "våra gemensamma tillgångar". Punkt slut.

Erika said...

Med skatten på din inkomst skall du bidra till samhällets bästa, sjukvård och annat sådant där trams.

Folk förstår inte sambandet längre.
De tror att de kan ha allt kvar men ändå betala mindre i skatt.

Skatten som inte dras för dig är banne mig en del av våra gemensamma tillgångar som går förlorade.

Anonymous said...

Med 30 års attitydhamrande från Timbro kanske det inte är så konstigt att folk i gemen förefaller lite korkade vad gäller orsak och verkan i det allmäna ? Det är ungefär samma mekanism som får oss att sitta och tralla med i reklamjinglarna på TV4 när dessa har nötts in i vårt medvetande 28 gånger under samma kväll, enda skillnaden är att exponeringstiden är blygsammare.

Vet inte om du har sett den här, sammanfattar iallafall dagsläget rätt bra ?

http://www.mikaelnyberg.nu/artiklar/080428cl.html

Anonymous said...

"Folk förstår inte sambandet längre.
De tror att de kan ha allt kvar men ändå betala mindre i skatt"

Det tror jag på eftersom fler kan jobba med generellt lägre skatt. Nationalekonomi A. Ta en titt i en skolbok vettja!

"Skatten som inte dras för dig är banne mig en del av våra gemensamma tillgångar som går förlorade"

Inte ett linjärt samband... hade det varit det hade ditt resonemang funkat och då hade det ju varit bäst att plocka ut 100% skatt, eller hur?

Anonymous said...

Mja, ekonomi i allmänhet och nationalekonomi i synnerhet är väl en av de mer dubiösa disciplinerna där det i princip räcker med att ha något sorts idéembryo för att bilda skola, de senaste årtiondena har vi provat gamle Miltons och chicagoskolans måttligt väl underbyggda idéer med känt resultat.

Det känns som om det kan räcka med experimenterande nu, om vi på några årtionden har lyckats uppnå detta lysande resultat tror jag knappast att lösningen är 'more of the same'.

Erika said...

Du med Timbro har helt rätt. Det har varit ett ständigt attitydhamrande.
Jag läste en gammal bok av Lyttkens, där beskrev han helt och hållet dagens samhälle.
Boken var nästan trettio år gammal.

Det måste vara något slags långsiktig plan som drivit oss till det här samhället.

Och du med Milton.
Är det inte så att samhället egentligen sket sig redan då Feldt och kompani släppte bankerna lösa i mitten på åttiotalet, samtidigt som man upphörde med att devalvera?

En vansinnig strategi.

Anonymous said...

Samma en faktiskt, ämnet roar mig då jag analyserar trasiga system.

Visst har det varit en medveten strategi, om du orkar borde du plåga dig igenom Feldts 'Alla dessa år' också liksom Danne Josefssons Novemberrevolutionen, och kolla in Sture Eskilssons betydelse för Svenskt Näringsliv & Timbro.

... som rekreation rekommenderar jag Sweeney Todd.

Erika said...

Tack för boktipsen.
Har faktiskt tänkt läsa Feldts bok men det har inte blivit av.
Och Danne Josefsson är också intressant.

Sture Eskilsson är tydligen högerspöket framför alla, och med en så långsiktig opinionsbildning förstår man ju att Svenskarna är hjärntvättade.

Är så insnöad så att jag just nu läser Dieter Strands bok om Palme, faktiskt väldigt intressant även om det är historia nu.

Sweeney Todd känner jag naturligtvis till. :)
Särskilt i Tim Burtons version med Johnny Depp så klart.
De två passar bra tillsammans, och Burton själv har väl aldrig gjort en dålig film.
Fast ska jag vara ärlig har jag inte sett Alice i underlandet än.