Thursday, June 3, 2010

Alg - nej tack

Varför har det blivit så populärt med alger kan man fråga sig?
Det måste finnas bättre och nyttigare livsmedel än kinesiska alger?
jag fattar inte?

Jag skulle inte ens bada där det finns alger .
Vid algblomningen gör man bäst i att hålla sig på landbacken och har man hund är det direkt livsfarligt att släppa ned den till vattnet.
För det första en hund gör då är att ställa sig och dricka innan den plaskar ut i vattnet.
Och hundar kan dö om de får det i sig.

Men just den här algen kanske är en ofarlig organism.
Jag avundas inte de som hade  till yrke att var munskänkar förr.   
Någon måste ju ha varit den förste att prova en gång, han sov nog oroligt natten efter?

Tydligen vet inte forskare om det kan bildas gift ändå och när de säger så är det bäst att passa sig.
Forskarna på sextiotalet visste heller inte om man fick cancer av cigarretter.
Man röker väl i och för sig inte alger (eller gör man), men kanske skall man vara på sin vakt.
Det kan ju visa sig om tjugo år att gifterna börjar orsaka diverse sjukdomar.


Å andra sidan finns det så mycket annat konstigt vi stoppar i oss och dör gör vi så småningom ändå.
Man kanske inte skulle ha så mycket fördomar om andras matvanor.


Jag känner en Ugandier som vägrar äta kräftor.
För honom är det stora spindlar.
Han har gjort tappra försök med räkor som åtminstone inte har två stora klor.
Och han tyckte faktiskt det var rätt gott.


I Uganda har han å andra sidan inte något emot att tugga i sig gräshoppor.
Och det bästa köttet ansågs komma från getter.


Min egen smärtgräns går vid blodpudding, den äcklar mig.
Då skulle jag hellre stoppa i mig en gräshoppa om den var tillagad på rätt sätt. 

  DN

No comments: