Monday, December 27, 2010

Forna tiders kraft

Powered by FeedBurner

Två gamla DA-lok kallas nu ut i snökaoset för att bringa lite ordning och reda och som tågresenär frågar man sig varför inte hela tågflottan består av lok som dem? Vintrar fanns det förr också men då fanns även resurser att bemästra kylan. Och borde man egentligen inte kalla in gammal järnvägspersonal också?

Rensa ålderdomshemmen och sätt en skyffel i näven på gamlingarna så skall du få se på självaste...
Stäng av det digitaliserade och in med det manuella, ut med dömmerjönsarna och in med sakkunskapen och de som varit med förr.

Läste förresten i en tidning häromdagen apropå åldringar att de kan mer än man förleds att tro. Genom ett slags experiment placerades ett antal halvsenila och i många fall gravt rörelsehindrade män i en miljö som var kopplad till deras krafts bästa dagar.
Man inredde ett boende i femtiotalsstil med tapeter, möbler och you name it för de gamla att vistas i.
Sedan sände man femtiotals-tv på svartvita apparater och körde femtiotalsradio. De gamla fick tala om femtiotals saker och, ja du fattar...

Man nekades hjälp med de dagliga rutinerna och fick klara sig genom egen förmåga och resultatet var häpnadsväckande. Inte nog med att rörelseförmågor förbättrades markant, man klarnade också till i skallen och på det hela taget var det ur alla aspekter ett mycket positivt experiment .

Resultatet är tankeväckande och nog är det så att många gamla som faktiskt kan en hel del väljer att gå in i dimmorna för att ingen efterfrågar den kunskap de bär på.

Under alla omständigheter visste man förr i alla fall hur man byggde tåg som höll för vintern, och hur man höll en järnvägsräls ren från snö. Jag har hört människor berätta hur det var på fyrtio och femtiotalet och nog gick tågen alltid. Det måste ses som ett fiasko för modern teknik att man behöver sätta in musei-föremål då det inte räcker till med den där Kanadaproducerade skiten som man nu far omkring med.

Alla lok borde vara av den gamla stammen. Och tänk vilket misstag man begick då de gamla vedeldade ångloken fick falla för förgängelsen genom att man skrotade ut dem för några år sedan.
Inte var de beroende av varken el eller diesel och ved att elda med har vi hur mycket som helst.

Som bekant stängs våra kärnkraftsverk ner titt som tätt när det är kallt för dunkla syften, och så länge vi är i kärnkraftslobbyns våld utan att producera speciellt mycket alternativ el skulle det nog varit bra att haft våra gamla ånglok kvar.

Men..men...


                   
GP
Expressen

1 comment:

Anonymous said...

Kommer faktiskt ihåg en vinter med mycket snö när jag var liten då ånglok användes för att ploga nynäsbanan eftersom RC3:orna hade problem med kontaktledningarna.

Det var en häftig syn i 20-25 graders kyla med solsken.