Uppgifter gör gällande att det finns en regeringskonspiration för att utplåna Saab.
Är det foliehattstänkande eller med sanningen överensstämmande?
Tja, det kan man verkligen undra, och att farhågan överhuvudtaget ventileras säger antagligen mer om regeringen än om foliehattarna.
Den här regeringen kan man nämligen tro precis vad som helst om.
Det skulle verkligen vara en prestigeförlust, främst för Maud Olofsson, om Saab repade sig och överraskade världen.
Dessutom är det så att regeringen i sig inte tycker om Saab av principiella skäl.
En rätt stor fabrik med sammanhållning och lite gammeldags jävlar anamma går rakt emot regeringens idealtänkande om ett samhälle där arbetaren står ensam utelämnad till tjänsteföretagens goda vilja.
Helst skulle nog regeringen faktiskt se till att företaget lades ned.
Men det säger man inte högt även om Olofssons tidigare utfall i saken gjort det nog så klart.
Den här regeringen talar med kluven tunga.
Sålunda kallar man sig för det nya arbetarpartiet när de i själva verket är samma gamla högerspöken som vanligt.
Man har dock lärt sig att kamouflera politiken.
Och det har man lyckats bra med.
SvD
GP
GT
8 comments:
Det här var bland det dummaste jag hört på länge... :)
Bra skrivet, håller med 100% :)
Att regeringen talar med kluven tunga är nog riktigt och jag är mot allt vad denna regering står för.
Men, kom ihåg att SAAB är ett privat företag, har inte gjort vinst sen 1997, går back 42 miljoner i veckan och gör en förlust om 19 000 kronor på varje tillverkad bil.
Kanske det är SAAB som ska kritiseras? Är det meningen att ett privatägt bilföretag ska ges statligt stöd år efter år och finansieras efter planekonomisk modell?
Varför skulle de anställda inte kunnat ta över företaget med staten som garant?
De där futtiga miljarderna det handlar om är ändå bara småpengar.
Det finns en principiell ondsindhet och småaktighet från regeringens sida som är rätt obehaglig när det gäller bilföretagen.
Mig veterligen har ingen av personalen presenterat någon affärsplan med vilja att ta över SAAB. Visst, ett biltillverkningskooperativ låter spännande men nu är det ju inte en korvkiosk som ska byta ägare utan ett företag som ska konkurrera på den mördande internationella marknaden. Svårt.
Sen när blev flera miljarder kronor en samling futtiga pengar?
Saab är i det stora hela en korvkiosk, och miljarder är småpengar.
Glöm inte att Saab gick runt innan krisen.
Kan vi kosta på oss att slänga ut pengar på ett kungahus kan vi nog också betala lilla Saab om det skulle gå åt pipsvängen.
Hmm...jag vet inte om du är allvarlig om du jämför SAAB med en korvkiosk. Ifall du är det skulle jag gärna vilja veta likheterna.
Under åren 1997-2007 redovisade SAAB nettoförluster om 25 miljarder. Småpengar enligt dig, väldigt massa pengar i min bok. Senast SAAB hade ett positivt rörelseresultat var för 11 år sen, då redovisades 196 miljoner konor plus.
Om inte ens GM som ju har som affärsidé att tillverka och sälja bilar och som pumpade in miljarder efter miljarder i SAAB inte lyckades vända tillverkningen till plus kanske det helt enkelt beror på att marknaden är mättad?
Om man kan sin historia och minns hur centerpartisten Nils G Åsling la beställningar på båtar som inte hade köpare bara för att hålla varvsindustrin igång vet att konstgjorda lösningar är dömda att misslyckas.
I den förlovade kapitalistiska marknadsekonomin som den här planeten anammat är det alltid konkurrensen som fäller avgörandet var prylarna tillverkas. Nu är allt billigare att tillverka och således tillverkas prylarna i Kina. Rätt eller fel men så ser det ut och om vi nu har en regim i det här landet som vurmar för detta system vore det politiskt självmål att med skattepengar stödja privata företag och särskilt blödande företag som redan dött konkurrensdöden...
Om staten ska gå in i SAAB vore det bättre att göra det med forskningspengar till att utveckla nya fordon som drar mindre bensin alternativt går på andra energikällor. Att tillverka törstiga lyxbilar när peak oil är ett faktum är att skjuta sig i foten både en och två och tre gånger...
btw, jag är på din sida, och kungahuset får gärna avskaffas. Igår. :)
Man kanske istället skulle fråga sig varför GM pumpade in pengar i företaget så länge?
Uppenbarligen var det något med märket som lockade.
Naturligtvis har man inte gått back alla dessa år.
Det är så att ett multinationellt företag tar förlusterna där man får bra förlustavdrag och vinsterna där skatterna är låga
Post a Comment