Thursday, August 11, 2011

Hellre röd än död

Powered by FeedBurner

Norska ungdomsförbundet Unge Höyre tänker sig i dagarna att dumpa ett antal, broschyrer, märken och T-shirts textade med devisen "Hellre död än röd".

Det var ju bara ett skämt - säger de...
Dock var skämtet till sin natur bra mycket trevligare, tycker de, innan Anders Breivik ämnade "skoja till det" han också på ungefär samma premisser.

Högern här i världen behagar överhuvudtaget skämta på de mest fiffiga sätt nuförtiden.
I England vill David Cameron stänga av människor från social medier i bästa kinesstil.
Och i Ungern marscherar våra Nya moderaters systerparti på gatorna med om inte bruna vimplar så i alla fall mörkaste blå.

Jaja, att världen går åt helvete är knappast något nytt.
Vem missunnar egentligen då norska högerungdomar att bära T-shirts?

Själv älskar jag serien "Dexter" på tv.
Jag tycker att det är den mest spekulativa, blodrypande och spännande produktion som amerikanarna kläckt ur sig på år och dag.

Jag upptäckte dock i en tidning att någon journalist varit inne på Breiviks Facebooksida och sett att han också hade serien som favorit.

Där ser man.
helt plötsligt blir det där pratet om spegelneuroner relativt på ett skrämmande sätt.
Monkey see, monkey do...

Själv kommer jag dock aldrig att varken bära T-shirts med texten "Hellre död än röd" eller påverkas av ett tv-program till att åsamka andra människor skada.
Jag anser nämligen allt liv vara heligt, och så gör nog de flesta.

Och appropå de där T-shirtarna och knapparna.
Vore inte det något att skicka till det svenska vänsterpartiet nu när det verkar som om man står inför en stor kursomändring i och med Ohlys avgång?

Jag menar - man skall ju tvätta bort kommuniststämpeln för alltid.
Då finns det väl inget bättre sätt att visa det än att sätta på sig dessa attiraljer.

Hellre dött än rött.
Det kunde faktiskt bli en devis för det Nya vänsterpartiet.

SvD
SvD
DN

No comments: