Tuesday, December 6, 2011

Försäkrad mot allt

Powered by FeedBurner



I takt med alla nya apparater man skaffar sig är det kanske också läge att fundera på vilken typ av försäkring man har om nu det oförutsedda ändå skulle inträffa. Kom att tänka på saken då min relativt nya iphone hastigt och lustigt floppade iväg ur handen för att sedan glidflyga ner mot golvet.

Som tur var fanns en matta där och efter att ha okulärbesiktigat samt testat att inte några nya spännande funktioner tillkommit, som plötslig iphonedöd, kunde jag konstatera att allt verkade funka ungefär som förut och därmed borde allt vara frid och fröjd.

Men hur är det egentligen med försäkringen och vad är det som gäller?

Jag har alltid hårdnackat vägrat skaffa tilläggsförsäkring till mina varor på butik.
Jag vet att det är taskigt mot försäljaren som antagligen lever på just det tillskottet.
Så var det åtminstone förr när det såldes stereoapparater både högt och lågt.

Värsta exemplet var de företag som lovade att man fick pengarna tillbaks för produkten efter tio år om man hade kvittot kvar. Någon som kommer ihåg?
Inte sjutton fick folk några pengar tillbaks.

Men nu kom jag lite ifrån ämnet.

Jag har i alla fall aldrig tecknat någon tilläggsförsäkring och har heller aldrig behövt reklamera något, därför var det en ny upplevelse att känna hur flera tusen bokstavligen gled ur händerna.
Och nu har man ju så mycket annat också.
Det handlar om datorer, ipads samt allt annat upptänkligt bjäfs man dragit på sig.

Hemförsäkring har man visserligen men den kan väl inte täcka sådant där?

Som tur finns det mer kunskap på nätet.
Hittade en bra sida som jag skall utforska närmare och tänkte att det kan ju inte bara vara jag som har upplevt samma sak. Det vill säga att man är totalt underförsäkrad.

Kolla gärna in den här sidan så får du lite mer kunskap i ämnet.


No comments: