Tillsatte rekonstrueraren Lars-Henrik Andersson tog sig en närmare titt på företaget han skulle rekonstruera och sprang sedan så fort han kunde och nu är det slut?
Nej, naturligtvis har inte Saab och Muller lagt benen i vädret, de som tror så har fått allt om bakfoten och underskattar högeligen företagets ständiga förmåga att kravla sig upp ur dyn.
Problemet med Saab är att det är alldeles för bra som företag för att läggas ned.
Det är en modern bilfabrik med högst duglig personal och märket är hur konstigt det än kan låta väldigt väletablerat ute i världen.
Saab är för tekniskt intresserade och bögar skulle man kanske kunna sammanfatta det som.
Inte så många vet om det, men när man gjorde en undersökning i USA för flera år sedan så visade det sig att märket går hem i gaykretsar.
" Den typiske gaykonsumenten gillar design och individualitet och att köra en Saab innebär att sticka ut ur massan och blir därmed ett uttrycksätt"
Saab var faktiskt det första bilmärket i USA som riktade sin reklam direkt till homosexuella och när det nu finns en stor samhällsgrupp som älskar märket borde det väl också gå att sälja bilar till dem?
Visst.
Det är bara att köra igång och det vet kineserna.
Målgruppen finns och det är viktigast av allt.
Saab kan för övrigt inte dö; det spelar således ingen roll om företaget blir baktalat av centerpartister eller om rekonstruerare kommer och går.
Vi har ännu inte sett det sista av gayikonen Saab. Inom och utom landet finns horder av märkestrogna som följer företagets öde med förhoppningen om att hjulen en gång skall börja rulla igen.
Vänta bara.
DN
SvD
GP
No comments:
Post a Comment